Assalamualaikum wbt,
Menyingkap perkembangan semasa hari ini, kita akan melihat
telah banyak teguran yang diberikan sama ada oleh para mufti, alim ulama, NGO,
atau persatuan yang prihatin terhadap unsur-unsur keterlaluan dalam
perkembangan industri muzik dan seni suara, terutamanya yang berkaitan dengan
program hiburan realiti tanahair. Sememangnya perkara ini adalah satu isu yang
perlu diberikan perhatian. Ini adalah penting kerana perkembangan tersebut
begitu menampakkan kesan dan pengaruhnya terhadap gaya hidup remaja dan belia
masa kini.
Secara umumnya, muzik dan seni suara adalah merupakan hasil
kreativiti yang mencerminkan manifestasi pemikiran, emosi, dan inovasi manusia.
Ianya adalah sebahagian daripada aktiviti rekreasi manusia yang terkandung di
dalamnya seni, budaya, hiburan, kehalusan bahasa dan juga pemikiran yang
sentiasa diperbincangkan dalam mana-mana sejarah, kebudayaan dan tamadun
manusia.
Berdasarkan definisi ini dapatlah dirumuskan bahawa rekreasi
dalam bentuk muzik dan seni suara ialah satu aktiviti yang menyeronokan yang boleh
melapangkan fikiran, menenangkan hati dan perasaan, melupakan kesedihan, bahkan
dapat menguatkan kemahuan dengan mematuhi peraturan-peraturan dan
disiplin-disiplin tertentu. Persoalan yang timbul sekarang ialah apakah
pandangan Islam terhadap amalan hiburan yang diamalkan masa kini?
Tujuan syariat Islam bukanlah untuk menyekat segala bentuk
kebebasan manusia tetapi sebaliknya lebih kepada mengawal dan mendidik, kerana
Islam itu sesuai dengan fitrah semulajadi manusia itu sendiri.
Hiburan dalam Islam sangat berlawanan dengan konsep mencari
hiburan dan kepuasan murahan bagi memenuhi tuntutan nafsu badani tanpa
sempadan. Malah hiburan itu juga adalah suatu yang terkawal dan terarah, dan
bukannya satu cara mencari keseronokan dengan cara yang amat bebas sehingga
tidak terkawal dan tidak terikat dengan batas-batas perundangan dan nilai
keagamaan.
Konsep hiburan yang berunsurkan ‘leisure’ melulu semata-mata
biasanya dilakukan untuk berbagai-bagai tujuan. Dalam Islam, konsep hiburan
ialah untuk mencari kesejahteraan, ketenangan dan kepuasan, terlepas dari
perasaan bersalah, ketegangan dan keresahan. Ia dapat dilakukan di waktu
lapang, secara individu, bersama keluarga atau kawan-kawan, bahkan ketika
beribadah seperti seni taranum membaca al-Quran, gubahan sajak dan syair yang
membesarkan Allah dan sebagainya.
Konsep berhibur dengan tujuan untuk kesejahteraan,
menenangkan fikiran dan kerehatan tubuh badan ini dapat dilihat dalam sebuah
hadis Rasulullah s.a.w. kepada Abdullah bin Amr bin Al-As , yang bermaksud:
“Wahai Abdullah bin Amar, “Sesungguhnya ke atas kamu hak untuk Allah s.w.t., dan ke atas kamu hak untuk tubuh kamu, dan ke atas kamu hak untuk keluarga kamu. Maka berilah kepada yang miliki hak tersebut.”
Selain itu, terdapat hadis daripada Rasulullah s.a.w. yang
mengizinkan gendang dimainkan pada majlis-majlis tertentu, sebagaiman Imam
Tarmizi telah meriwayatkan daripada Aishah, katanya: Rasulullah s.a.w. telah
bersabda, yang maksudnya:
“Isytiharkanlah perkahwinan ini dan akadlah di masjid serta pukullah rebana.”
Begitu juga sejarah Islam telah menceritakan bagaimana
gendang telah digunakan untuk menaikkan semangat pahlawan-pahlawan Islam yang
berada di medan peperangan.
Imam al-Ghazali berpendapat bahawa mendengar nyanyian ada
yang harus dan ada yang sunat serta ada pula yang haram. Nyanyian yang haram
disebabkan oleh lima perkara yang mencorakkannya iaitu penyanyi, alat muzik
yang digunakan, susunan kata-kata, tanggapan pendengar terhadap nyanyian dan
pendengar yang terdiri daripada orang awam.
Sementara Sheikh Mahmud Shaltut, bekas Sheikh al-Azhar pula
berpendapat bahawa mendengar suara indah dan merdu sama ada daripada binatang,
manusia atau apa-apa alat atau ada kecenderungan untuk mempelajari sesuatu
daripadanya adalah merupakan keinginan untuk memenuhi tuntutan nalurinya.
Selama perkara itu tidak melalaikannya daripada kewajipan agama, bersesuaian
dengan nilai akhlak dan bersesuaian pula dengan kedudukannya, maka ia
diharuskan.
Perlu diteliti:
lirik yang haram, penampilan penyanyi, masa persembahan
nyanyian yang menghalang kewajipan agama atau melalaikan manusia, majlis yang
disertai dengan makanan dan minuman haram, pergaulan lelaki dan perempuan tanpa
batas, dan kesan nyanyian kepada pendengar-pendengar tertentu yang membawa
kepada berkelakuan buruk hendaklah diambil-kira.
Antaranya ialah niat yang betul, tiada unsur-unsur yang
bercanggah dengan akidah dan syariat Islam, tidak meninggal dan melalaikan
kewajiban yang difardhukan oleh Allah s.w.t., sentiasa menjaga adab-adab
pergaulan, tiada unsur perjudian (pertaruhan) dan tidak berlaku pembaziran.
jalan untuk taqarub dan mencapai keredaan Allah s.w.t., serta dapat menjalin
hubungan sesama manusia.
0 comments:
Post a Comment